ontwerpend leren

Leerprocessen opzetten en begeleiden vanuit ontwerpend leren

Inhoud

Ontwerpend leren leidt tot rijke en interactieve leerprocessen. Door deze aanpak leren kinderen oplossingsgericht denken en innoveren. In deze sessie leer je hoe je zelf ontwerpactiviteiten ontwerpt en begeleidt zoals voor STEM-activiteiten of wetenschappen en techniek.

Hoe zit een ontwerpprocessen in elkaar? Wat is een goede ontwerpvraag? Welke ontwerpvaardigheden spreek je aan en waarom? Hoe kan je kinderen stimuleren en wegwijs maken in dit proces? Deze sessie biedt inzicht en houvast in deze procesgerichte didactiek en zet je er concreet mee op weg.

Je ervaart tijdens deze sessie zelf wat O&O is vanuit concrete voorbeelden en gaat zelf als onderzoeker aan de slag om de didactische tips te ontdekken.

Doelen

Tijdens deze vorming leer je…

  • hoe het ontwerpproces werkt
  • wat goede ontwerpvragen zijn
  • hoe je ontwerpvaardigheden bij kinderen stimuleert
  • zelf procesgerichte leerprocessen uitwerken en begeleiden vanuit tips & tricks
  • voor Zill-scholen: didactiek verbinden met ontwikkelthema’s ‘onderzoekscompetentie’ en ‘ondernemingszin’

Praktisch

  • Doelgroepen: lager
  • Duur: 3 uur
  • Deelnemers: schoolteam tot 25 deelnemers
  • Lokaal: groot lokaal met veel bewegingsruimte

 
boek via tenz prijsoverzicht

Oetang heeft met vormingscentrum Tenz een fijne partner voor boekingen en inplanning van vormingen.