onderzoekend leren

Rijke leerprocessen ontwerpen en begeleiden vanuit onderzoekend leren

Inhoud

Vanuit onderzoekend leren kan je rijke en interactieve leerprocessen creëren die heel dicht aansluiten bij hoe kinderen van nature leren over de werkelijkheid. Speels en al doende, vanuit verwondering en nieuwsgierigheid.
In deze sessie denk je na hoe een onderzoeksproces in elkaar zit en wat een goede onderzoeksvraag inhoudt. Hoe bouw je een onderzoeksproces op en hoe stimuleer je kinderen om gemotiveerd aan de slag te gaan.

In deze sessie leer je hoe je als leerkracht ‘O&O-leren’ ontwerpt en begeleidt (bijvoorbeeld tijdens activiteiten wereldoriëntatie, of voor STEM, wetenschappen, techniek,…). Voor Zill-scholen koppelen we deze inzichten aan onderzoekscompetentie en ondernemingszin.

Doelen

Tijdens deze vorming leer je…

  • hoe het onderzoeksproces werkt
  • wat goede onderzoeksvragen zijn
  • hoe je onderzoeksvaardigheden bij kinderen stimuleert
  • zelf procesgerichte leerprocessen uitwerken en begeleiden vanuit tips & tricks
  • voor Zill-scholen: didactiek verbinden met ontwikkelthema’s ‘onderzoekscompetentie’ en ‘ondernemingszin’

 
boek via onze nieuwe website

Oetang lanceerde een nieuwe website voor haar onderwijstrainingen en trajecten. Daar vind je het meest actuele aanbod. Momenteel bevind je je op de oude navormingswebsite die niet meer aangepast werd sinds maart 2023. Zocht je onze Learning Design Studio voor een productontwikkeling op maat? Dan kan je hier terecht!