creativiteit coachen 1

de coachingstool voor procesbegeleiders

Inhoud

Je vindt het als instructeur belangrijk dat je monitoren (in wording) vindingrijk aan de slag gaan: zelf verrassende activiteiten verzinnen en in elkaar puzzelen voor kinderen. Welke taken kun je daarbij opnemen als coach? Hoe krijg je inzicht in het creatief proces waarin de monitoren dan duiken en hoe kun je dit begeleiden en erop inspelen?

In deze sessie reiken we stapsgewijs een tool aan om creativiteitsprocessen te coachen. Je doet daarbij inzicht op over specifieke kenmerken van een creatief proces en leert de verschillende fases aflezen. Je leert remmingen opsporen, ook vanuit het groepsproces.

Na deze sessie kun je inspelen op een creatief proces door te anticiperen en in te grijpen waar nodig. Je kunt creativiteit stimuleren – bij anderen, maar ook bij jezelf!

Opmerking: voor organisaties die dit willen maken we tijdens de sessie ook linken met het begeleiden van muzische processen. De inzichten zijn ook daar inzetbaar: hoe begeleid je kinderen in een muzisch proces (bv. richting toonmomenten) en wat leer je daaruit voor de opbouw van een muzische sessie? (cf. Muzische toonmomentbegeleiding)

Werkvorm

Gefaseerde inhoudelijke sessie met actieve werkmomenten en ruimte voor extra voorbeelden en vragen. Met slotoefening en nabespreking.

Praktisch

  • Doelgroepen: instructoren, hoofdmonitoren, muzisch begeleiders, educatieven
  • Duur: 3 uur
  • Deelnemers: max 16
  • Lokaal: grote ruimte met verplaatsbare tafels en stoelen
  • Handouts: schijventool voor elke deelnemer
  • Prijs: offerte

 

aanvragen