kunst beschouwen (met kinderen)

Leer kijken en luisteren naar kunst uit verschillende domeinen

Inhoud

Kinderen in contact brengen met kunst, ze nieuwsgierig maken en hen ernaar leren kijken en luisteren is een belangrijk muzisch doel. Bovendien levert kunst heel wat inspiratie op voor muzische creatieopdrachten en ontdek je zelf muziek, dans, theater en beeldende kunst, van vroeger en nu. We introduceren enkele handige trucjes en kaders om naar kunst te leren kijken en een beschouwend gesprek op te bouwen. Daarnaast reiken we met kunstzinnige bouwstenen en werkvormen de woordenschat aan die je nodig hebt om met je leerlingen over kunst te praten en reflecteren. Ontdek dat je zelf geen kunstexpert hoeft te zijn om vanuit kunst te werken.

Deze sessie is beschikbaar in een variant voor de kleuterschool.

Doelen

  • inzien wat de waarde en kracht is van kunst en cultuur in de klas
  • zelf naar kunst leren kijken
  • met leerlingen gericht kunst beschouwen en bespreken
  • woordenschat aanbrengen om over kunst te spreken
  • hoe je kunst als inspiratie kan gebruiken voor muzische activiteiten

Werkvorm

Veel zelf beschouwen, onderzoeken en bespreken. Aan de hand van veel illustraties en kijkwijzers test je actief uit. Een presentatie vormt de leidraad van de theoretische achtergrond. We nemen tijd voor een gezamelijke verzinronde.

Praktisch

  • Doelgroepen: lager en kleuter
  • Duur: 3 uur
  • Deelnemers: schoolteam of groep tot 18
  • Lokaal: werkeilandjes en projectiescherm

 
boek via tenz prijsoverzicht

Oetang heeft met vormingscentrum Tenz een fijne partner voor boekingen en inplanning van vormingen.