muzisch ontwerpen (didactiek 2)

Werk door op muzische concepten, eindopdrachten en lesopbouw.

Inhoud

In deze sessie word je ondergedompeld in het muzisch procesgericht werken en leer je zelf activiteiten opbouwen.

Je staat stil bij de muzische werkvormen en bouwstenen van drama, dans, beeld en muziek en ervaart hoe die mee richting geven aan jouw muzische concepten en (eind)opdrachten. Deze inzichten geven je extra vertrouwen om te experimenteren met nieuwe lessen, of om bestaande lessen aan te passen.

Vanuit concrete voorbeelden ontleden we wat het muzische proces precies inhoudt en wat de rol van creativiteit daarbij is. Eerst ervaar je dit zelf, daarna ga je aan de slag met een eigen voorbeeld. Na deze sessie sta je steviger in je schoenen als muzisch ontwerper en ga je met een pak inspiratie naar huis!

(Voor Zill-scholen: in deze sessie maken we de verbinding met de doelen van muzische grondhouding, vaardigheid en geletterdheid.)

Doelen

  • zinvolle muzische (eind)opdrachten bedenken die leerlingen uitdagen om creatief te zijn;
  • muzische activiteiten procesgericht opbouwen in verschillende domeinen;
  • doelgericht uitwerken van muzische activiteiten (vanuit het leerplan)

Praktisch

  • Doelgroepen: lager, kleuter
  • Duur: 3 uur
  • Deelnemers: schoolteam of groep tot 18
  • Lokaal: grote ruimte met bewegingsvrijheid, daarna werkeilandjes en projectiescherm

 
boek via tenz prijsoverzicht

Oetang heeft met vormingscentrum Tenz een fijne partner voor boekingen en inplanning van vormingen.