onderzoekend en ontwerpend leren

Rijke leerprocessen ontwerpen en begeleiden vanuit O&O

Inhoud

Vanuit onderzoekend en ontwerpend leren kunnen we rijke en interactieve leerprocessen creëren die heel dicht aansluiten bij hoe kinderen van nature leren over de werkelijkheid. Speels en al doende, vanuit verwondering en nieuwsgierigheid naar innovatie, door oplossingsgericht te denken,… Het zijn competenties voor de 21e eeuw waarmee kinderen voorbereid worden op een wereld in voortdurende verandering.

In deze sessie leer je hoe je als leerkracht ‘O&O-leren’ ontwerpt en begeleidt. Hoe zitten onderzoeks- en ontwerpprocessen in elkaar? Welke onderzoeks- en ontwerpvaardigheden spreek je aan en waarom? Hoe kun je kinderen stimuleren en wegwijs maken in deze processen? Welke trucjes en systemische strategieën kan je daarvoor inzetten? Hoe zorgt dit voor extra motivatie en eigenaarschap bij de leerlingen?

Deze sessie biedt inzicht en houvast in deze procesgerichte didactiek en zet je er concreet mee op weg.

(Voor Zill-scholen nemen we ontwikkelthema’s als ‘onderzoekscompetentie’ en ‘ondernemingszin’ mee onder de loep).

vanaf volgend schooljaar

Doelen

  • hoe het onderzoeks- en ontwerpproces werkt
  • hoe je onderzoeks- en ontwerpvaardigheden bij kinderen stimuleert
  • zelf procesgerichte leerprocessen uitwerken en begeleiden vanuit tips & tricks
  • (voor Zill-scholen: didactiek verbinden met ontwikkelthema’s onderzoekscompetentie en ondernemingszin)

Praktisch

  • Doelgroepen: lager
  • Duur: 3 uur (verkorte versie mogelijk)
  • Deelnemers: schoolteam tot 25 deelnemers
  • Lokaal: groot lokaal met veel bewegingsruimte

 
boek via tenz prijsoverzicht

Oetang heeft met vormingscentrum Tenz een fijne partner voor boekingen en inplanning van vormingen.