onderzoekend en ontwerpend leren

Rijke leerprocessen ontwerpen en begeleiden vanuit O&O

Inhoud

Vanuit onderzoekend en ontwerpend leren kan je rijke en interactieve leerprocessen creëren die heel dicht aansluiten bij hoe kinderen van nature leren over de werkelijkheid. Speels en al doende, vanuit verwondering en nieuwsgierigheid naar innovatie, door oplossingsgericht te denken … . In deze sessie leer je hoe je als leerkracht ‘O&O-leren’ ontwerpt en begeleidt (bijvoorbeeld tijdens activiteiten wereldoriëntatie, of voor STEM, wetenschappen, techniek,…).

Hoe zitten onderzoeks- en ontwerpprocessen in elkaar? Wat is een goede onderzoeks- of ontwerpvraag? Welke onderzoeks- en ontwerpvaardigheden spreek je aan en waarom? Hoe kan je kinderen stimuleren en wegwijs maken in deze processen? Hoe zorgt dit voor extra motivatie en eigenaarschap bij de leerlingen? Deze sessie biedt inzicht en houvast in deze procesgerichte didactiek en zet je er concreet mee op weg.

Je ervaart tijdens deze sessie zelf wat O&O is vanuit concrete voorbeelden en gaat zelf als onderzoeker aan de slag om de didactische tips te ontdekken.

Voor Zill-scholen verbinden we de didactiek o.a. ook met ontwikkelthema’s ‘onderzoekscompetentie’ en ‘ondernemingszin’.

Doelen

Tijdens deze vorming leer je…

  • hoe het onderzoeks- en ontwerpproces werkt;
  • wat goeie onderzoeks- en ontwerpvragen zijn;
  • hoe je onderzoeks- en ontwerpvaardigheden bij kinderen stimuleert;
  • zelf procesgerichte leerprocessen uitwerken en begeleiden vanuit tips & tricks;
  • voor Zill-scholen: didactiek verbinden met ontwikkelthema’s ‘onderzoekscompetentie’ en ‘ondernemingszin’.

Praktisch

  • Doelgroepen: lager
  • Duur: 3 uur (verkorte versie mogelijk)
  • Deelnemers: schoolteam tot 25 deelnemers
  • Lokaal: groot lokaal met veel bewegingsruimte

 
boek via tenz prijsoverzicht

Oetang heeft met vormingscentrum Tenz een fijne partner voor boekingen en inplanning van vormingen.